Do próby może
przystąpić Harcerka/Harcerz która/y:
- Zdobyła/ył
stopień ochotniczki – młodzika; jeśli nie posiada
stopnia ochotniczki – młodzika, realizuje próbę
tropicielki – wywiadowcy poszerzoną o wiadomości i
umiejętności zawarte w wymaganiach poprzedniego
stopnia
- Aktywnie
uczestniczy w
życiu zastępu, drużyny i szczepu.
Zalecany czas
trwania próby: 6 – 12
miesięcy
Wymagania:
Praca nad sobą
1. Notuję sytuacje, w
których postąpiłam zgodnie i niezgodnie z Prawem
Harcerskim i na ich podstawie dokonałam wyboru punktu
Prawa Harcerskiego, nad którym szczególnie chciałabym
mocno popracować.
2. Robię codzienny rachunek
dobrych i złych uczynków.
3. Ukończyłam próbę silnej woli, np. przez tydzień
zrezygnowałam ze słodyczy, oglądania telewizji, gier
komputerowych
Życie rodzinne
1. Przygotowałam uroczysty
posiłek dla domowników lub uczestniczyłam w
przygotowaniu świąt rodzinnych.
2. Znam historię swojej rodziny. Wykonałam/em drzewo
genealogiczne obejmujące najstarszych przodków, jakich
udało mi się znaleźć.
3. Staram się rozmawiać
z rodziną o swoich
problemach i radościach.
Zaradność
życiowa
1. Osiągnęłam dobre wyniki
w grach na spostrzegawczość.
2. Uczestniczyłam w akcji
zarobkowej drużyny.
3. Wiem, jakie zmiany rozwojowe zachodzą u dziewcząt w
moim wieku. Staram się poznać potrzeby i możliwości
swojego organizmu.
4. Znam szkodliwe skutki palenia papierosów, picia
alkoholu i zażywania narkotyków.
5. Regularnie uprawiam wybraną dziedzinę sportu lub
aktywności ruchowej. Poprawiłam swoje osiągnięcia.
6. Systematycznie ćwiczę
znajomość języka
obcego.
7. Korzystałam z informacji PKS, PKP, uzyskałam
potrzebny numer telefoniczny i znalazłam potrzebny numer
w internecie.
Wiedza harcerska
1. Znam najważniejsze
wydarzenia z dziejów harcerstwa. Potrafię wskazać
kilka postaci zasłużonych
dla ruchu harcerskiego.
2. Wiem, jak powstała tradycja Dnia Myśli Braterskiej.
3. Wiem, co oznaczają skróty WOSM i WAGGGS, wyjaśnię,
dlaczego harcerki noszą na mundurze plakietkę WAGGGS, a
harcerze plakietkę WOSM.
4. Znam historię swojej drużyny, szczepu oraz bohatera
drużyny i szczepu. Wiem, jakie cechy bohatera drużyny,
szczepu warto naśladować.
5. Wiem, kto jest bohaterem mojego hufca i mojej chorągwi.
6. Znam nazwy stopni harcerskich i instruktorskich oraz
sposób ich oznaczania na mundurze. Wiem, jakie sznury
noszą instruktorzy komendy hufca, komendy chorągwi,
Głównej Kwatery i Przewodniczący ZHP. Znam ich miejsce w
strukturze ZHP.
7. Przeczytałam minimum dwie książki o tematyce
harcerskiej.
Techniki harcerskie
1. Znam skład apteczki
drużyny i wiem, jak
stosować znajdujące
się w niej środki. Potrafię udzielić pierwszej
pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia,
oparzenia, odmrożenia, skręcenia stawu, złamania
kończyny, ciała obcego w oku, omdlenia, udaru
słonecznego. Pełniłam służbę samarytańską, np. na
wycieczce, biwaku, festynie.
2. Wyznaczyłam w nocy kierunek północny.
3. Znam oznakowanie szlaków turystycznych oraz zasady
poruszania się po nich. Przeszłam oznaczonym szlakiem.
4. Uczestniczyłam w rozstawianiu obozu. Zbudowałam
prostu urządzenie obozowe lub wykonałam element
zdobnictwa obozowego. Znam osiem węzłów, wykorzystałam
je w praktyce (np. przy budowie urządzeń, w zdobnictwie
obozowym lub podczas wędrówki). Brałam/em udział w
przygotowaniu posiłku dla zastępu, drużyny lub szczepu
na kuchni polowej lub kuchence turystycznej.
5. Kompletuję ekwipunek turystyczny odpowiedni na różne
pory roku.
6. Nadałam i przekazałam wiadomość przekazaną
alfabetem Morse’a.
7. Odnalazłam w środowisku naturalnym 5 roślin
chronionych.
8. Obserwowałam wybrane zwierzę i opowiedziałam innym (w
zastępie, drużynie lub w klasie) o swoich
spostrzeżeniach.
9. Wykonałam pożyteczną pracę na rzecz przyrody.
10. Zdobyłam/em następujące sprawności harcerskie:
Obserwator/ka, Sygnalista/ka, Sanitariusz/ka, Znawca
musztry.
11. Posiadam i
systematycznie uzupełniam
swój śpiewnik.
Postawa obywatelska
1. Znam obszar swojej gminy i je siedzibę.
Sprawnie posługuję się mapą lub planem swojej okolicy,
na jej podstawie dotrę we wskazane miejsce.
2. Znam daty świąt narodowych, wiem, jakie wydarzenia te
święta upamiętniają. Przygotuję z zastępem zbiórkę z
okazji jednego z nich.
3. Potrafię wskazać na mapie krainy geograficzne
Polski.
4. Wiem, kto jest protektorem ZHP.
5. Znam flagę Unii
Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw,
które należą do Unii Europejskiej.
Razem z zastępem,
drużyną lub szczepem wzięłam/ąłem udział w co najmniej
czterech projektach grupowych ( wędrówki, gry terenowe,
biwaki, rajdy, obozy itp. )
Systematycznie
uzupełniam
materiały wydawane przez drużynę i/lub szczep.
|