Do próby może
przystąpić Harcerka/Harcerz która/y:
- Zdobyła/ył
stopień pionierki/odkrywcy; jeśli nie posiada stopnia
pionierki/odkrywcy, realizuje próbę samarytanki/ćwika
poszerzoną
o wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach
poprzednich stopni.
- Aktywnie
uczestniczy w
życiu zastępu, drużyny i szczepu.
Zalecany czas
trwania próby: 9 – 12
miesięcy
Wymagania:
Praca nad sobą
1. Znam swoje dobre strony. Rozwijam je i potrafię
je wykorzystać na rzecz innych.
2. Poszukuję autorytetów.
Czerpię z nich motywację do pracy nad sobą.
3. Czynnie uczestniczę w formach rozwoju duchowego, np.
kuźnica, dyskusja, rekolekcje, pielgrzymka.
4. Racjonalnie organizuję własny czas. Planuje przebieg
dnia, tygodnia.
5. Znam zasady dobrego wychowania, potrafię ubrać
się odpowiednio do
sytuacji.
6. Potrafię korzystać z osiągnięć
postępu technicznego,
przestrzegam przy tym zasad kultury (np. znam zasady
etykiety, wiem, jak korzystać z telefonu
komórkowego w miejscach publicznych, kontroluję
czas spędzany przy komputerze).
7. Udoskonaliłam/em swoją technikę uczenia się lub
poprawiłam/em oceny z wybranych przedmiotów szkolnych.
8. Systematycznie oszczędzam pieniądze na określony cel.
9. Uczę się języka obcego i potrafię wykorzystać
jego znajomość (np.
przetłumaczyłam/em artykuł,
nawiązałam/em korespondencję ze skautem lub skautką).
10. Zrobiłam/em przegląd swego tygodniowego jadłospisu
pod kątem wartości odżywczych, wyciągnęłam/wyciągnąłem
wnioski i wprowadziłam/em poprawki na przyszłość.
Znam skutki niedożywienia i
przejadania się.
11. Potrafię udzielić pierwszej pomocy, w razie
potrzeby potrafię
zastosować resuscytację
(ogól czynności prowadzących do przywrócenia
podstawowych czynności życiowych).
12. Włączyłem się do prowadzenia gospodarstwa domowego.
W trakcie próby przejąłem na siebie dodatkowe obowiązki.
13. Załatwiłam/em sprawy organizacyjne biwaku,
wycieczki, obozu (np. zakup biletu zbiorowego,
ubezpieczenie, przygotowanie wykazu potrzebnego sprzętu,
prowadzenie rachunków).
Doskonalenie harcerskie
1. Wyspecjalizowałam/em się
w wybranej dziedzinie harcerskiej (techniki harcerskie
lub inna dziedzina pomocna w pracy drużyny). Kierowałam/em
projektem dotyczącym tej dziedziny.
2. Przeczytałam/em przynajmniej dwie książki, które
pogłębiły moją wiedzę o dziejach ruchu harcerskiego lub
skautowego. Zaprezentuję innym (w zastępie, drużynie lub
w klasie) wybrane zagadnienie lub znaczącą postać
z dziejów harcerstwa.
3. Zorganizowałam/em
według własnego pomysłu akcję zarobkową w drużynie lub
nawiązałam/am pożyteczne dla drużyny kontakty (z osobą,
instytucją).
4. Znam cele działania Związku Harcerstwa Polskiego.
5. Zdobyłam/em następujące sprawności harcerskie:
Ratownik, Wyga obozowy, Topograf, Zwiadowca, Poliglota,
Strażak – Ratownik.
6. Zdobyłam/em.
sprawność mistrzowską
– Kartograf.
7. Posiadam i
systematycznie uzupełniam
swój śpiewnik.
Poszukiwanie pól służby
1. Jestem wrażliwa/wy
na potrzeby drugiego człowieka – świadomie i
odpowiedzialnie podejmuje stałą służbę.
2. Sporządziłam/em „mapę potrzeb” występujących w
najbliższej okolicy i uczestniczyłam/em w projekcie
(zadaniu) odpowiadającym na którąś ze wskazanych
potrzeb.
3. Orientuję się w bieżących wydarzeniach politycznych,
gospodarczych i kulturalnych kraju.
4. Znam najważniejsze prawa i obowiązki obywateli RP.
5. Przeprowadziłam/em zwiad tematyczny (np. poznając
przyrodę, kulturę, historię, współczesne życie społeczne
i gospodarcze, poznając ciekawe osoby, mało znane
miejsca, zapomniane pamiątki historyczne). Sporządziłam/em
dokumentację zwiadu (zawierającą np. opisy, wywiady,
pamiątki, fotografie, spis lektur na wybrany temat). W
interesujący sposób przedstawiłam/em ją w drużynie.
Razem z zastępem,
drużyną lub szczepem wzięłam/ąłem udział w co najmniej
ośmiu projektach grupowych ( wędrówki, gry terenowe,
biwaki, rajdy, obozy itp. ). Zorganizowałam/em i
dowodziłam/em przynajmniej jednym z nich.
Systematycznie
uzupełniam
materiały wydawane przez drużynę i/lub szczep.
|