Do próby może
przystąpić Harcerka/Harcerz która/y:
- Zdobyła/ył
stopień tropicielki/wywiadowcy. Jeśli nie posiada
stopnia tropiciela/wywiadowcy, realizuje próbę
pionierki/odkrywcy poszerzoną o wiadomości i
umiejętności zawarte w wymaganiach poprzednich stopni,
- Aktywnie
uczestniczy w
życiu zastępu, drużyny i szczepu.
Zalecany czas
trwania próby: 9 – 12
miesięcy
Wymagania:
Praca nad sobą
1. Określiłam/em swoją
największą słabość i podejmę
próbę wyeliminowania jej.
2. Aktywnie realizuję obowiązki wynikające z mojej
wiary.
3. Wykazałam/em, że potrafię poświęcić własną
przyjemność na rzecz obowiązku.
4. Zdobyłam/em nową umiejętność przydatną
w gospodarstwie domowym.
5. Rzetelnie wykonuję swoje obowiązki domowe.
6. Zapisuję ustalone terminy i wyznaczone zadania,
jestem punktualna/ny i obowiązkowa/y.
7. Wzięłam/ąłem udział w zaplanowaniu i zorganizowaniu
akcji zarobkowej dla drużyny.
8. Dbam o sprzęt drużyny. Brałam/em udział w jego
konserwacji.
9. Dbam o zdrowie i pamiętam o aktywnym odpoczynku,
odpowiedniej ilości snu, prawidłowym odżywianiu się,
umiem radzić sobie z problemami okresu
dojrzewania.
10. Załatwiłam/em
powierzoną mi sprawę w instytucji lub urzędzie.
11. Zorganizowałam/em wyjście zastępu lub drużyny (grupy
koleżanek lub kolegów) do kina, teatru, na koncert, do
muzeum lub inną imprezę kulturalną.
12. Potrafię w prostych sytuacjach porozumieć się
w języku obcym.
13. Umiejętnie korzystam z Internetu (wyszukuję
potrzebne informacje, posiadam adres e-mail).
Doskonalenie harcerskie
1. Potrafię wskazać
główne etapy w dziejach
harcerstwa.
2. Odwiedziłam/em komendę mojego hufca. Znam adres
komendy mojej chorągwi i Głównej Kwatery. Wiem, jak
nazywa się komendant hufca, komendant chorągwi,
Naczelnik ZHP i Przewodniczący ZHP.
3. Wiem, jakie inne organizacje harcerskie działają w
Polsce.
4. Czytam książki o tematyce harcerskiej.
5. Znam strukturę ZHP.
6. Potrafię ocenić czynności
życiowe (tętno i oddech), znam prawidłowe tętno dzieci i
dorosłych. Potrafię postąpić w przypadku utraty
przytomności, ułożyć
chorego w pozycji bocznej bezpiecznej. Umiem zastosować
różne sposoby przenoszenia
poszkodowanych. Potrafię postępować w przypadku
zatrucia pokarmowego.
7. Odnalazłam/em na mapie
miejsce, w którym się znajduję, poprowadziłam/em w
czasie gry terenowej lub wycieczki zastęp wg mapy
topograficznej. Na podstawie mapy topograficznej
określiłam/em długość trasy, nachylenie terenu,
przybliżony czas marszu,
azymut na dany punkt. Zmierzyłam/em w terenie odległość
i wysokość.
8. Kierowałam/em budową
urządzenia obozowego wg własnego projektu. Umiem
sprawnie posługiwać się
sprzętem pionierskim. Potrafię zawiązać co
najmniej 10 węzłów i ich
zastosowanie.
9. Brałem udział w organizacji wycieczki zastępu lub
drużyny.
10. Wyrobiłam/em w sobie pożyteczne nawyki ekologiczne
(oszczędzam wodę, gaszę światło, segreguję odpady).
11. Wiem, co to jest park narodowy, park krajobrazowy i
rezerwat przyrody. Wymienię kilka polskich parków
narodowych oraz wskażę występujące w nich osobliwości
przyrodnicze. Odwiedziłam/em jeden z parków narodowych,
krajobrazowych lub rezerwatów.
12. Wyznaczyłam azymuty w terenie. Wykonałam szkic drogi
marszu zaznaczając azymuty, charakterystyczne obiekty i
odległości. Posługując się busolą i mapą dotarłam do
wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam w nocy kierunek
północny. Prawidłowo oceniłam „na oko” odległość
w terenie, długość
przebytej drogi oraz czas marszu. W pomiarach wykorzystałam
wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość
ramion i długość
stopy.
13. Zdobyłam/em
następujące sprawności harcerskie: Technik obozowy,
Łącznik, Terenoznawca, Tłumacz, Telefonista, Strażak –
Mechanik.
14. Posiadam i
uzupełniam swój śpiewnik.
Poszukiwanie
pól służby
1. Poznaję
historię swojej miejscowości. Wiem, co wyróżnia ją
spośród innych (np. znane postacie, historyczne
wydarzenia, zabytki, sztuka ludowa).
2. Wiem, na czym polega demokracja. Brałam/em udział w
demokratycznym podejmowaniu decyzji.
Razem z zastępem,
drużyną lub szczepem wzięłam/ąłem udział w co najmniej
szczęściu projektach grupowych ( wędrówki, gry terenowe,
biwaki, rajdy, obozy itp. )
Systematycznie
uzupełniam materiały
wydawane przez drużynę i/lub szczep.
|